Ik denk dat dit zeker wel het hoogte punt was deze week. Ik mocht meekijken op de meldkamer van Utrecht. Zoals velen misschien al weten ligt mijn interesse bij de hulpverlening en hier hoort natuurlijk ook de meldkamer bij. Ik kreeg hier een uitleg over hoe alles werkt daar en wat er allemaal hoort bij het werk op de meldkamer. Ik kreeg even kort uitleg van de indeling. Zo zaten rechts de politie collega's links de collega's van de Ambulance en in het midden de brandweer. Ik kreeg een headset om mee te luisteren bij mogelijke brandweer meldingen, maar die kwamen niet echt. Er was een melding over een gaslucht die werd geroken en een kat die uit de boom moest worden gehaald maar meer heb ik niet te horen gekregen in de 2 uur dat ik daar heb gezeten. Dat verbaasde mij best om te zien dat er zo weinig meldingen kwamen vanuit de hele regio Utrecht. Aan de andere kant alleen maar fijn dat het zo rustig was en dat er niet zware ongevallen waren. 
Toen kwam de uitleg over de schermen voor de neuzen van de centralisten. En dat zijn er nogal wat. Bij de centralist waar is zat waren er 7 schermen. De centralist vroeg mij om 112 te bellen. Dit voelde erg raar want er was eigenlijk niks om 112 voor te bellen. Ik kreeg een vrouw aan de telefoon. "112, welke hulpdienst heeft u nodig? politie, brandweer of ambulance?" Ik moest doorgeven dat ik brandweer nodig had. En ja hoor het belletje verscheen op het scherm. Zo kwam er ook mijn telefoon nummer te staan en mijn locatie. Ik heb op mijn telefoon aangezet dat de hulpdiensten mijn locatie mogen gebruiken om te bepalen waar ik ben. Ik heb nu gezien dat dit erg handig is voor de centralist want dan kan hij sneller bepalen waar de des betreffende persoon is. Ze hoeven dan niet meer een SMS bericht met een link te sturen zoals dat voorheen moest. Mijn belletje werd gebruikt als test om te laten zien wat er allemaal mee kan worden gedaan. Ik vond deze 2 uur enorm interessant en ik heb dan ook weer een mooie andere kant van het werk gezien bij de brandweer. Als je dit een keer kan doen zal ik het zeker aanraden.
Ook waren er deze week foto's bij het VIC nodig. Het VIC staat voor veiligheidsinformatiecentrum. Zij verzamelen alles wat er in de regio gebeurt. Zo kijken zijn of er grote evenementen zijn. Of transporten van gevaarlijke stoffen. Zij zullen daaruit dan ook een balans op maken voor het risico wat er op dat moment in de regio is. Zij zetten dit in een mooi bericht naar iedereen binnen de vru. Zo krijgen wij een mooi beeld van wat er speelt in de regio en waar wij misschien rekening mee moeten houden. Zo is het op de afdeling erg handig om te weten dat als wij ineens telefoontjes ergens van krijgen dat we er dan al van wisten dat dat er zou zijn.

Als laatste heb ik deze week ook de opdracht voor de website brandweer.nl/utrecht afgemaakt. Hier moesten alle posten een foto krijgen en daaronder ook de sociale media van de posten. Van een hoop posten waren er al foto's beschikbaar, maar van de drie die hier links staan nog niet. Dus kreeg ik de mooie opdracht om met de auto eropuit te gaan en deze posten op de foto te zetten. Hier heb ik een mooi stukje van de regio te zien gekregen want natuurlijk nam google maps alle kleine wegen. Bij de post in Renswoude (Rechtsboven) waren ze net weg gegaan voor een uitruk. Vandaar dat de fietsen voor de deur staan. Ik was net op het goede moment de deur uit gegaan want toen ik terug reed vanaf Elst begon het te regenen.
Back to Top