Tijdens mijn stage bij de Veiligheidsregio Utrecht(VRU) heb ik vanuit school de opdracht gekregen voor een contentproductie. Dit is een plan wat ik van begin tot eind heb uitgevoerd. In dit document bespreek ik de opdracht die ik heb uitgevoerd voor de aanmeldpagina van vrijwilligers.

De opdracht
De opdracht die ik op mij heb genomen voor de contentproductieopdracht is maken van een nieuwe pagina voor het aanmelden van de vrijwilligers.
De pagina die er stond was een grote warboel. Elke post had zijn eigen vacature gemaakt zonder onze huisstijl te gebruiken. Ook waren een hoop vacatures verouderd. Dit zag er niet netjes uit dus heb ik besloten om deze taak op mij te nemen om die te gaan veranderen.
To Do / planning
Voor deze opdracht moeten een aantal dingen worden gedaan. 
- een inventarisatie van alle posten die zoeken naar nieuwe vrijwilligers
- mijn kennis van HTML en de achterkant van VRU.nl verbreden
-Navraag doen bij collega Thom Hiemstra
Ik heb ervoor gekozen om de uitvraag te doen en te wachten op antwoord in de tussentijd kan ik de pagina opbouwen met een aantal posten om dingen te testen. Zo kan ik later alle posten toevoegen en dan staat de pagina al helemaal klaar.

​​​​​​​

Wat ben ik gaan doen
Eerst heb ik een idee bedacht hoe ik dit probleem kon aanpakken. Mijn oplossing was één pagina te maken waar mensen zich gelijk konden aanmelden en deze linken aan een algemene pagina met de informatie over het werk. De personen die zich dan aanmelden krijgen dan een keuze menu waar ze snel en gemakkelijk een keuze kunnen maken uit de posten die op dat moment op zoek zijn naar nieuwe brandweermannen en vrouwen. Ik ben een formulier gaan bouwen in het CMS van de website. Hier heb ik ook gelijk een hoop nieuwe dingen opgestoken en opdrachten die ik voor mijzelf uit mijn pop en pap had neergezet.
De lijst met posten die je hier boven ziet was dus verouderd. Sommige posten hebben genoeg animo voor nieuwe leden en andere juist niet. Ik heb bij alle postcommandanten in de regio nagevraagd welke posten gebaat waren bij nieuwe vrijwilligers. Dit heb ik toen op het formulier ingevuld zodat toekomstige vrijwilligers hier een keuze uit kunnen maken.
Er waren nog een aantal moeilijkheden waar ik tegenaan liep tijdens het maken van dit formulier. Zo was de layout niet optimaal en moest ik dit in de CSS en HTML codering aanpassen. Dit was nog helemaal nieuw voor mij dus ik heb bij een collega aangeklopt die hier wel alles van wist. Ook in de mail die wordt verstuurd naar aanleiding van het invullen moesten wat speciale HTML codes worden toegepast. Na een hoop zoeken en navragen ben ik er uitgekomen.

Om ervoor te zorgen dat dit niet zoals nu helemaal verstoft heb ik ervoor gezorgd dat dit een makkelijk bij te houden proces is. Mijn collega die ook gaat over de werving van nieuwe brandweerlieden houd bij welke posten willen werven en welke niet. Ook krijgt hij alle mails binnen en zet hij deze door naar de desbetreffende post.

Zo is het een makkelijker en duidelijker proces voor het aanmelden van nieuwe vrijwilligers.

Wat heb ik bij deze opdracht geleerd
Bij deze opdracht heb ik een hoop geleerd maar ook toegepast.
Zo ben ik veel aan het rondvragen geweest bij alle posten hiermee heb ik wel een overzichtelijk plan moeten hebben. Ook heb ik meerdere keren nog aanpassingen moeten maken met de collega die dit nu gaat coördineren. En moest ik veel leren over het maken van een goed formulier qua uiterlijk en techniek. Ook vond ik het erg leuk om hiermee aan de slag te zijn geweest. 
Het resultaat heb ik hier rechts neergezet. Wil je de website in het echt zien dan kan dat hier.
Back to Top